Duńskie marki podbijają świat

Choć Dania jest krajem stosunkowo niewielkim, Duńczykom udało się stworzyć wiele brandów, które zyskały rozpoznawalność. Duńskie marki mają uznanie na całym świecie.

Co ciekawe, wiele firm funkcjonuje w globalnej świadomości konsumenckiej, choć ich klienci nie do końca zdają sobie sprawę, że dany produkt wyszedł spod ręki duńskich projektantów. Przyjrzyjmy się zatem, jakie duńskie marki  zawojowały świat i zyskały uznanie konsumentów.

Gadżety i akcesoria

Duński dizajn to klasa sama w sobie. Odkąd moda na skandynawski minimalizm zawładnęła światową estetyką, Duńczycy szturmem podbili Azję i Amerykę Północną, jednocześnie umacniając swoją pozycję w Europie. Ogromną popularnością cieszą się przedmioty użytkowe, wśród których prym wiodą takie marki jak Eva Solo, Holmegaard, Rosendahl (nie mylić z niemieckim Rosenthal!) czy Stelton. Bardziej przystępne cenowo produkty oferują Zone, Rice, Bloomingville oraz Green Gate. Wysoką renomą może poszczycić się porcelana i akcesoria Royal Copenhagen, z których ponoć korzysta duńska rodzina królewska. Równie prestiżowe są towary marki Georg Jensen, zapoczątkowanej ponad 100 lat temu przez artystę o tym właśnie imieniu i nazwisku. Aktualnie firma oferuje szeroką gamę produktów od biżuterii przez akcesoria kuchenne i dekoracyjne, a model świecznika „Cobra” został uznany za kultowy. Od kilku lat Europę podbija również duńska marka Tiger, która po niedawnym rebrandingu rozprzestrzeniła się jako Flying Tiger Copenhagen. Sklepy tej firmy oferują szeroki asortyment gadżetów do dekoracji domu, zabawek, artykułów papierniczych i gażetów imprezowych. Produkty Flying Tiger charakteryzują się przystępnymi cenami, a rotacja kolekcji jest zazwyczaj duża. Klienci są zatem nieustannie zaskakiwani nowymi produktami, których dizajn i funkcjonalność utrzymane są w stylu skandynawskim.

Popularne produkty Flying Tiger Copenhagen

Oświetlenie

Światło odgrywa szczególnie ważną rolę w organizacji skandynawskiej przestrzeni. Niedostatek światła dziennego w okresie zimowym wymusza na projektantach odpowiednie rozplanowanie sztucznego oświetlenia. W duńskiej sztuce użytkowej idea lamp dość szybko przestała oscylować wyłącznie wokół funkcji, ale stała się również odskocznią w stronę formy i artyzmu. Najbardziej legendarne modele wyszły spod ręki Poula Henningsena i Louisa Poulsena. Za „Karczocha” Henningsena trzeba zapłacić dziś ok. 7500 EUR. Ten model stał się inspiracją dla sieciówek tworzących jego tańsze warianty. Sztandarowym modelem marki Louis Poulsen jest „Enigma”, inspirowana kręgami na tafli jeziora. Równie popularnym modelem jest PH5, który króluje w bankach i urzędach. Ponadczasowa jest także „Flowerpot lamp” autorstrwa Vernera Pantona, podobnie jak futurystyczny „Globe” tegoż projektanta.

Słynny “Karczoch” Henningsena

Meble

Duńskie meble to kombinacja prostoty, pomysłowości i wykorzystania naturalnych materiałów, takich jak drewno czy skóra. Wysokiej jakości produkty oferują m.in. Muuto oraz Normann Copenhagen. Ciekawe dodatki meblowe znajdziemy również w House Doctor. Dużą popularnością cieszą się propozycje Bo Concept, która to firma ma już swoje sklepy na każdym kontynencie (nie licząc Antarktydy). W samej Danii najpopularniejsze sklepy meblowe to Idé Møbler i Ilva, oferujące miks różnorakich marek. Nie można również zapomnieć o sieciówkowym gigancie jakim jest Jysk, który chętnie wybierają posiadacze cieńszych portfeli. Niektóre meble osiągnęły już status ikon, szczególnie te autorstwa wybitnego duńskiego architekta – Arne Jacobsena. Jego modele krzeseł – m.in. „Mrówka”, „Łabędź” czy „Jajo” budzą pożądanie konsumentów i osiągają dziś zawrotne ceny.

Odzież

Pewnie nie wszyscy jednoznacznie kojarzą Danię z modowym imperium, ale ten niewielki kraj stworzył wyjątkowo dużo modowych brandów. Są to w większości marki sieciowe, cieszące się popularnością na całym świecie. Zaliczyć można do nich m.in. Vero Modę, Only, Saint Tropez, Jack & Jones, Jackpot & Cottonfield, Vila, Brandtex, 4YOU, Samsø, Pointed Sisters, Moss Copenhagen i inne. Niestety prawie wszystkie wspomniane marki szyją swoje ubrania w Azji, czym przyczyniają się do wyzysku tamtejszych pracowników. Do tej niechlubnej listy od kilku lat zalicza się również duńska firma obuwnicza Ecco, która ze względów finansowych przeniosła produkcję z Danii do Tajlandii. Duńska moda wywarła również wpływ na światowe trendy poprzez media społecznościowe. Szczególnie duży sukces odniosła na tym polu influencerka modowa Pernille Teisbæk, która swoją książką pt. „Dress Scandinavian” zdefiniowała współczesny skandynawski styl ubierania się.

Błyskotki

Duński dizajn silnie zaznacza swoją obecność na polu projektowania biżuterii. Międzynarodowy sukces odniosła m.in. marka Pandora, produkująca biżuterię modułową. Pandora przez kilka lat próbowała ustabilizować swoją pozycję na rynku, ostatecznie rezygnując z produkcji złotej biżuterii i ukierunkowując się bardziej na klientki z klasy średniej. Projekty Pandory przeszły jednak próbę czasu i nie okazały się sezonową modą. Równie mocną pozycję mają na rynku zegarki firm Skagen oraz Bering, kojarzone z minimalistyczną elegancją, jednocześnie nie odstraszając cenowo. Popularną marką, szczególnie wśród młodych dziewczyn jest firma Pilgrim, oferująca świeże minimalistyczne projekty. Ponadczasową biżuterię tworzy wspomniany już Georg Jensen oraz Ole Lynggaard.

Inne

Inne marki, które mają ustatkowaną pozycję na rynku to m.in. producent okien dachowych Velux, farmaceutyczny gigant – Novo Nordisk, nieśmiertelny LEGO czy uosobienie luksusu Bang & Olufsen. Oprócz tego na rynku kosmetycznym od lat prężnie działa firma Gosh, a w dziedzinie nabiału prym wiedzie Arla Foods. Nic zatem dziwnego, że Lurpak to dominujące masło w Europie. Kopenhaskie piwo Carlsberg, choć uzurpuje sobie tytuł bycia „probably the best beer in the world”, czuje na karku oddech konkurencji w postaci równie rozpoznawalnego browaru Tuborg. Obecność duńskich produktów na świecie pokazuje, że mały nie zawsze oznacza niewidoczny, a konsekwencja, spójność i pomysłowość w tworzeniu marki jest w stanie zapewnić sukces nawet najmniejszym.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *