Anthon Berg – duński król czekolady

Polska ma swojego Emila Wedla, zaś w Danii niekwestionowanym królem czekolady jest Anthon Berg. Początki jego słodkiego imperium były dziełem przypadku, jednak zdolności marketingowe Berga oraz jego wrodzona hojność, korzystnie wpłynęły na pionierski biznes. Oto historia kultowej duńskiej marki, bez której Duńczycy nie wyobrażają już sobie (słodkiego) życia.

Początki imperium

Anthon Berg urodził się 27 sierpnia 1829 roku w Kopenhadze, gdzie dorastał i rozpoczął działalność handlową. Podwaliny anthonowego imperium datuje się na rok 1884. Anthon Berg otworzył wówczas w centrum Kopenhagi niewielki warzywniak. Jako że czekolada zaczęła zyskiwać na popularności w całej Europie, Berg postanowił wprowadzić do oferty produkty z ziaren kakaowca. Zainteresowanie czekoladowymi wyrobami okazało się ogromne, w skutek czego właściciel zdecydował się na dość ryzykowny krok – przebranżowienie. Warzywniak na Gammel Strand przekształcono w sklep z czekoladową konfekcją, a wysoka jakość sprzedawanych produktów sprawiła, że jego renoma poszybowała w górę. Przed sklepem zaczęły ustawiać się długie kolejki, a zmienna kopenhaska pogoda wystawiała cierpliwość klientów na próbę.

W roku 1886 Anthon Berg wdrożył odważne jak na tamte czasy zagranie marketingowe – zaczął rozdawać czekającym klientom marcepanowe cukierki polane czekoladą. Wieść o darmowych słodyczach dla cierpliwych rozchodzi się pocztą pantoflową, a kolejki systematycznie się wydłużają. Ten hojny gest okazał się strzałem w dziesiątkę, a firma do dziś określa „hojność” jako czołową wartość marki.

Marcepanki rozdawane czekającym klientom, osiągnęły status kultowych i w 1898 roku ruszyła ich masowa produkcja. Po dziś marcepan w czekoladzie zapakowany w sreberko w kolorze magenty, jest jednym z flagowych produktów marki i cieszy się niesłabnącą popularnością na całym świecie. Aktualnie dostępnych jest kilka wariantów marcepanowych łakoci, do których zaliczają się m.in. marcipan classic, nougat, cognac, whiskey, extra dark, a także tartaletki marcepanowe.

Prezentacja produktu
Marcepan w czekoladzie – klasyka wyrobów Anthona Berga!

Rodzinny biznes

Na początku nowego stulecia Berg senior podupadł na zdrowiu, w konsekwencji czego w 1901 roku rodzinny interes przejął jego syn – Gustav Anthon. Junior zachęcony sukcesem ojca, nie bał się podnieść poprzeczki i zreorganizował produkcję na skalę krajową. W kopenhaskiej fabryce zarządzanej przez Gustava, zatrudnienie znalazło aż dwieście osób. Jednocześnie młody Berg nie chce, żeby wyroby straciły na jakości, zatem zainwestował w kontrolę jakości. Strategia szybko przyniosła efekty, sprawiając że czekoladki Berga stały się narodowym rarytasem. W latach 20. firma wprowadziła serię dwunastu czekoladek z likierami. Ich współczesne wersje w kształcie maleńkich buteleczek są obok marcepanów bestsellerami.

Założyciel marki – Anthon Berg umarł 3 maja 1916 roku we Frederiksbergu. Do 1938 roku firma pozostawała niezmiennie w rękach Gustava. Dopiero po jego śmierci, stery przejmuje syn Kai. To za jego kadencji marka wypuściła na rynek złote pudełka wypełnione pralinami, które stały się popularnym w Danii prezentem. Opakowanie sprawiało, że „guldæsken” można było z łatwością wysyłać pocztą. Złote bombonierki w dwóch rozmiarach do dziś stanowią klasyczny i bezpretensjonalny podarunek.

Prezentacja produktu
Złote pudełko z czekoladkami świetnie korelowało z usługami pocztowymi.

Fuzja z Toms

W 1954 roku duńska firma cukiernicza Toms kupiła markę „Anthon Berg”, zaś sygnatariuszem przejęcia został Kai Berg. Mimo to zarząd Toms nie chciał nadmiernie ingerować w filozofię marki ani proces produkcji, a zachowanie najwyższej jakości było i jest dla nowych właścicieli priorytetem. Wysoka jakość wyrobów, a także oferta zawierająca zarówno klasyki, jak i nowości sprawiła, że marka na dobre zadomowiła się w świadomości Duńczyków. Czekoladki od Berga stały się synonimem dobrego smaku i bezpiecznego pomysłu na prezent. Produktami „Anthona Berga” zainteresowały się również wyższe sfery i ludzie z kręgów władzy. W 1957 roku firma uzyskała tytuł oficjalnego dostawcy Duńskiego Dworu Królewskiego, przy czym otrzymanie tego tytułu wiąże się z uzyskaniem specjalnego zezwolenia, wydawanego przez sąd. Od tamtej port na produktach marki widnieje adnotacja „Mianowany przez Duński Sąd Królewski”, zaś duńska rodzina królewska nieprzerwanie od dekad rozpieszcza swe podniebienia wyrobami Berga.

Do 1962 roku produkcja mieściła się w Kopenhadze, po czym właściciele Tomsa ostatecznie przenieśli ją do swojej siedziby w Ballerup, która nota bene została zaprojektowana przez legendarnego architekta Arne Jacobsena. Zmiana lokalizacji okazała się inspirująca – w 1968 roku marketingowcy Tomsa wypuścili na rynek nowość, która błyskawicznie stała się hitem. Była to śliwka z marcepanem i likierem w czekoladzie, nazwana „Blommen i Madeira”. Ta niewielka tartaletka szybko została ulubieńcem skandynawskich linii lotniczych, zostając częścią podniebnego menu. Nazwa odnosiła się do popularnego wówczas wina deserowego „Madeira”, a także do portugalskiej wyspy o tej samej nazwie, która jest wśród Duńczyków popularną destynacją wypoczynkową.

Prezentacja produktu
Kultowe tartaletki “Blommen i Madeira”, serwowane w samolotach SAS.

Synonim Danii

Przez lata marka powiększała arsenał swoich produktów, wzbogacając ofertę m.in. o lukrecję w czekoladzie. W latach 70. Toms opatentował specjalną maszynę, usprawniającą proces wypełniania czekoladowych buteleczek likierami, co sprawiło, że produkcja tego rodzaju słodyczy wzrosła do 100 000 sztuk dziennie (!). Produkty marki Anthon Berg stawały się dostępne również w innych krajach. Ekskluzywne czekoladki zawitały do lotniskowych i promowych sklepów wolnocłowych. Aktualnie bogata oferta obejmuje czekolady, bombonierki, klasyczne marcepany, tartaletki i ciastka. Do popularnych przekąsek należą m.in. ciasteczka „sweet moments”, w których dla zachowania pięknego kształtu, każda sztuka pakowana jest osobno.  Dużą popularnością cieszą się produkty sezonowe – wielkanocne jajka (påskeæg) oraz bożonarodzeniowe saszetki z migdałami i marcepankami w czekoladzie.

Anthon Berg bez wątpienia stał się częścią nie tylko duńskiej sceny deserowej, ale integralnym elementem duńskiej kultury. To synonim dobrego smaku, luksusu, ale również hojności, co podkreśla Toms, mówiąc o filozofii marki. W 2012 roku powstał nawet tymczasowy „Generous store” – eksperymentalny butik z markowymi słodyczami, gdzie za łakocie płaciło się nie pieniędzmi, lecz dobrymi uczynkami. Ten niecodzienny concept store spotkał się z dużym zainteresowaniem mediów i zachwytem klientów. Innym udanym marketingowym eksperymentem marki był „Valentine Experiment” z 2015 roku. Wzruszający filmik o charakterze popularnonaukowym okazał się udaną akcją wiralową. Jeżeli nie mieliście jeszcze do czynienia ze słodyczami od Anthona Berga, koniecznie nadrabiajcie zaległości. Tym bardziej, że niektóre z jego kultowych wyrobów dostępne są od pewnego czasu w polskich sklepach.

 

Źródła:

https://www.dnaindia.com/lifestyle/report-liqueur-filled-chocolates-anyone-2050775 (05.04.2021)

https://tomsgroup.com/en/brand-sites/anthon-berg/history/ (05.04.2021)

https://da.wikipedia.org/wiki/Anthon_Berg (05.04.2021)

One thought on “Anthon Berg – duński król czekolady

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *